En Caravelle fra SAS gør klar til landing i Esenboga-lufthavnen i Ankara, men flyet flyver for lavt.

Det regner og blæser over Ankara, og skyerne hænger lavt, men sigtbarheden er i orden. Den norske pilot, Lars K. Retvedt, får landingstilladelse og flyver den foreskrevne runde over Esenboga-lufthavnen (Ankara, Tyrkiet) og gør klar til at lande.

Flyet er lettet fra Kastrup kl. 11:44 med Kairo som destination. Flyet har haft planmæssige stop i Düsseldorf, Wien og Istanbul. I Istanbul er besætningen blevet skiftet ud, og flyet har kun været 46 minutter undervejs siden sidste stop. Turen er nu kommet til Ankara, som er sidste stop inden Kairo. 

Undervejs er en del passagerer stået af og på. Det betyder, at der på dette tidspunkt kun er en dansk passager om bord på SAS-flyet – en ung pige, Lone Henrichsen, som er på vej på ferie hos nogle venner efter længere tids sygdom. Også blandt personalet er der en dansker. Den 29-årige stewardesse Birthe Laursen fra Frederikshavn har afløst en norsk veninde, der ikke kunne tage turen på grund af sygdom.

Birthe Lauersen var stewardesse på flyet til Ankara
Stewardesse Birthe Laursens bror beskrev hende som lykkelig til begravelsen. Privat foto

Caravellen flyver med for lav fart og kan derfor ikke få tilstrækkelig bærekraft. Maskinen vakler og taber højde. Den ene vinge rammer en bjergside på et 400 meter højt bakkedrag omkring 10 km syd-sydvest for Ankara. Flyet styrter ned og eksploderer. Vragdelene bliver spredt over en strækning på en halv kilometer.

Jeg løb straks til min dør, og da så jeg en voldsom stikflamme skyde op mod himlen. Sammen med andre af landsbyens indbyggere løb jeg til ulykkesstedet. En ung mand og jeg fik en af de sårede hjulpet i sikkerhed, men vi kunne ikke komme tæt til flyvemaskinens vrag på grund af den voldsomme hede.
Øjenvidne
I Politiken den 20. januar 1960

Redningsmandskabet er fremme i løbet af ca. 15 minutter, men forgæves. De 35 passagerer og 7 besætningsmedlemmer fra 11 forskellige nationer omkommer.

Katastrofen er den første med SAS’ Caraveller og skulle have været den værste katastrofe i Tyrkiet på daværende tidspunkt. Og det er den værste flykatastrofe i SAS’ historie indtil den frygtelige katastrofe i Milano i 2001.

Læs om flere flykatastrofer

Den værste flykatastrofe i De Forenede Arabiske Emiraters historie på daværende tidspunkter sker, da et Sterling Airways-fly også rammer et bjerg

24 år senere får et andet dansk fly problemer i Mellemøsten. Flyet begynder at brænde under take off i Teheran, myndighederne frygter terror 

SAS’ første større alvorlige ulykke siden Anden Verdenskrig sker også under indflyvningen i bjergrigt terræn. Denne gang nær Frankfurt

Skriv et svar