Flystyrtet i Santa Monica Bay

Et SAS-fly er på vej fra København til Los Angeles efter en mellemlanding i Seattle Tacoma International Airport, Washington, hvor besætningen er blevet skiftet.

Sted: Santa Monica Bay, 11 km fra Los Angeles International Airport, Kalifornien
Dato: 13. januar 1969
Tidspunkt: Ca. kl. 19:21
Fly: McDonald-Douglas DC E-8-62
Flynavn: Sverre Viking
Registreringsnummer: LN-MOO
Produktionsår: 1967
Selskab: SAS

SAS-flyet Sverre Viking har forladt Tacoma International Airport med 1 time og 11 minutters forsinkelse. Forsinkelsen har dog intet med at gøre med, hvad der nu sker. Flyet er begyndt nedstigningen til Los Angeles International Airport. Det er dårligt vejr, sigtbarheden er ca. 6 km, det er tåget, og det regner. Det blæser over 10 m/s. Kaptajn Kevin Davis bliver nødt til at lave en API (Approach Procedure Instrument). Det vil sige, at han bliver nødt til at lande flyet uden at kunne se landingabanen - eller han bliver nødt til at flyve efter instrumenterne, indtil han se landingbanen. Det er dog mørkt, og ingen i cockpittet kan se jorden.

Den udfordring bliver hurtigt overskygget af et endnu større problem. Landingsstellet giver problemer. Kevin Davis kan ikke få bekræftet, at næsehjulet er nede. Kaptajnen giver flyets Systems Operator Åke Ingvar Andersson besked på tjekke om sikringerne er ok og manuelt at tjekke, om næsehjulet er nede. Systems Operator sikringerne først efter hukommelsen og bagefter efter manualen. Så undersøger han om næsehjulets pære virker. Kl. 19.20 fortæller kaptain Kevin Davis kontroltårnet, at hvis problemet ikke er løst, inden flyet når minimumshøjden, vil han afbryde landingen og flyve til lufthavnen i Las Vegas, hvor vejret er bedre. Det er det sidste kontroltårnet hører fra Svree Viking

Systems Operator (flyets ingeniør) Åke Ingvar Andersson undersøger pæren. Bagefter går han bagud i flyet og fjerner pladen ned til kighulet, så han kan kigge ned på næsehjulet. Han bekræfter, at næsehjulet er nede og låst. Han giver besked videre og begiver sig tilbage til sin plads.

I løbet af den korte tid problemet varer, har ingen holdt øje med flyvehøjden. Kommunikationen mellem kaptajnen og andenpilot Hans Ingvar Hansson er gået galt. Andenpiloten ved ikke, hvor alvorligt problemet med landingsstellet er. Han bruger den normale landingsprocedure. Pludselig ser han, at højdemåleren siger 0. Han forsøger at trække flyet op, men forgæves. Sverre Viking rammer ned i havoverfladen. Flyet brækker i tre dele. De to bagerste dele synker ned på 110 meter, mens den forreste del inklusive cockpit og vinger bliver liggende på overfladen, indtil flyet bliver trukket ind på lavere vand, hvor det synker for senere at blive fjernet.

CitatIt was a hell of a storm. It was quite a ride out to the crash scene.
Fortæller fotograf George Fry til Los Angeles Times.

Der er plads til 146 passagerer, men der er kun 45 personer om bord på Sverre Viking. 13 passagerer slap uden men. 11 passengerer og 6 besætningsmedlemmer bliver såret. 3 passagerer og en stewardesse drukner, mens ni passengers and 2 stewardesser aldrig bliver fundet.

Fem dage senere styrter en andet fly ned ved Los Angeles International Airport. Et United Airlines fly en Boeing 727. Alle 38 ombordværende bliver dræbt.

Haakon Viking kører i vandet

15 år senere ender et andet SAS-fly også i vandet. Denne gang i New York. Læs mere om Haakon Viking kører i vandet >>

Los Angeles Times

Læs om - og ikke mindst se billeder fra - flystyrtet i Los Angeles Times >>

Havarirapporten

National Transportation Safety Boards havarirapport. Læs havarirapporten (på engelsk) >>