En hollandsk KLM Royal Dutch Airlines fra Amsterdam med den svenske arveprins Gustav Adolf om bord mellemlander i Kastrup Lufthavn på vej til Stockholm-Bromma lufthavnen.

Kongelige og folk fra showbusiness

En af de mest omtalte flykatastrofer på dansk jord sker i vinteren 1947. Den meget omtale skyldes, at der om bord på flyet er flere folk inden for showbusiness og folk med royalt blod i årene. Om bord er bl.a. den svenske tronarving arveprins Gustav Adolf, prinsens adjudant greve hofjægermester Albert Gustav Hugo Stenbock, pianisten Loup Peilier og skuespiller Gerda Neumann og hendes mand filmproducer Jens Dennow. I flyet er også sopranoperasanger og skuespiller Grace Moore, The Tennessee Nightingale, som lørdag aften havde fyldt K.B. Hallen. Arveprins Gustav Adolf er far til Sveriges nuværende konge, Carl XVI Gustav (på svensk Gustaf). Da flystyrtet skete, var den kommende (og nuværende) konge Carl XVI Gustav bare ni måneder gammel.

Manglende erfaring

Maskinen er tidligere på dagen kommet fra Amsterdam med bare syv passagerer, hvoraf fire skal med videre til Stockholm-Bromma Lufthavnen. Med om bord fra Amsterdam-Schiphol Lufthavn er bl.a. Gustav Adolf. I Kastrup får maskinen tanket 1.600 liter brændstof og bliver gennemgået. En 19-årig ung mand har søndagsvagt hos DDL (Det Danske Luftfartsvæsen senere SAS) og er med til at klargøre og lave teknisk service på KLM-flyet. Han har kun være ansat tre uger. Indtil sin ansættelse har han ikke nogen erfaring med fly eller luftfart. Om det lige præcis er ham eller KLM’s egen mekaniker, der glemmer at fjerne højre rorlås fra flyet, er usikkert. Men rorlåsen bliver ikke fjernet, og det betyder, at roret ikke har fuld bevægelsesfrihed.

Straks efter at maskinen havde sluppet jorden, begyndte den at stige temmeligt kraftigt, og derefter begyndte en unormal, jeg vil næsten sige voldsom stigning, der endte med en stalling, det vil sige den situation, hvor opdriften svigter.
Chefen for Flyveledelsen, luftfartsinspektør Sven Aage Dalbro
I Berlingske Tidende den 27. januar 1947

Sikkerhedstest bliver sprunget over

I København stiger yderligere 12 passagerer på, og flyet er klar til afgang kl 15.15. Passagererne bliver bedt om at gå om bord. Det er fint solskinsvejr med enkelte snefnug, men der er en hård til kraftig vind, hvilket var årsagen til, at rorlåsen blev brugt. Kl. 15.32 laver pilot Gerrit Johannis Geysendorffer de sidste tests, men for at vinde tid bliver ikke alle tests gennemført efter reglerne og enkelte bliver sprunget over. Den erfarne pilot og hans co-pilot Gerrit Jan Rietman opdager derfor ikke, at de ikke har højre rors fulde bevægelsesfrihed. Flyet kører ud til startbanen.

1.600 liter brændstof 

Flyet hamrer ud ad startbanen og letter. The Flying Dutchman stiger kort efter starten unormalt kraftigt og ender med at stalle. Maskinen står stille og falder over til venstre. Flyet falder lodret mod jorden fra 75-80 meters højde. Da maskinen rammer jorden eksploderer den, og de netop påfyldte 1.600 liter brændstof bryder i brand. Flyet er omspændt af flammer. 

Utrolig varme forhindrer redningsarbejdet

Alarmen går allerede, inden flyet har ramt jorden. Redningsmandskabet kører i strid med retningslinjerne ikke på lufthavnens asfalterede veje, men henover det frosne græs og er fremme i løbet af tre minutter. Den frygtelige varme fra branden gør det svært at komme tæt på vraget. 

Forsiden af Social-Demokraten dagen efter flystyrtet
Forsiden af Social-Demokraten dagen efter flystyrtet

Ingen overlever

De ombordværende bliver dræbt omgående, da flyet rammer jorden. Ingen af de 22 om bord på flyet overlever flyulukken. Da branden er slukket, kan man se de forbrændte kroppe sidde fastspændte i deres sæder. Branden har gjort en identificering temmelig besværlig. Gerda Neumann og Grace Moore bliver i første omgang forvekslet, men Grace Moore bliver senere identificeret ved hjælp af et armbånd med en indgravering. Prins Gustav Adolf bliver identificeret ved hjælp af et militæridentifikationsmærke, som det soldater normalt bruger. Flystyrtet var frygtelig katastrofe, der får meget omtale i årene efter krigen.

Læs mere

Filmcentralen har en stumfilm om dagene efter den tragiske hændelse

Dines Bogøs website om lufthavnen har en masse billeder fra katastrofen

Hør Pressens Radioavis fra den 26. januar 1947, der omtaler flyulykken

Læs om flere flykatastrofer

En anden tragisk flyulykke i Københavns Lufthavn, Kastrup sker 25 år senere, hvor et ungarsk fly styrter ned og 31 af de ombordværende omkommer

Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra rederiet Wilhelmsen Line på vej fra Oslo til Hamborg styrter i havet

Otte spillere på fodboldherrelandholdet styrter ned kort efter lift off i Kastrup Lufthavn på vej til en træningskamp i Herning og omkommmer

Skriv et svar