Mavelandingen på Tenerife

Et SAS Scanair-fly skal transportere skandinaviske turister hjem fra en ferie på Tenerife.

Sted: Tenerife Norte - Los Rodeos, Spanien
Dato: 8. februar 1965
Tidspunkt: Kl. 22:08
Fly: Douglas DC-7C
Flynavn: Stig Viking
Registreringsnummer: SE-CCC
Produktionsår: 1957
Selskab: SAS

Klokken er 22:08 i Los Rodeos-lufthavnen på Tenerife. Pilot Jan Löf er lige lettet med 91 passagerer og besætningsmedlemmer. Passagererne har været på charterferie med rejsebureauet Stjernerejser. SAS-flyet skal til Sverige via Danmark og er 20 minutter forsinket.

CitatFlyet kom hurtigt og helt normalt i luften, men i en højde af få meter over startbanen tabte det helt enklet sin højde og var ikke til at drive op til trods for, at motorerne fungerede helt normalt på fulde omdrejninger, og jeg havde derfor helt enkelt ikke andet at gøre end at trække understellet ind og og foretage en mavelanding...
Pilot Jan Löf i Politiken den 10. februar 1965.

Efter bare 800 meter gennemrystes flyet voldsomt af en række stød. Flyet er i otte meters højde, og piloten bliver nødt til at nødlande. Han sætter de automatiske slukningapparater i gang, trækker flyet uden for startbanen og laver efter omstændighederne en blød mavelanding. Da flyet rammer jorden taber det to motorer. Maskinen stopper med 300 meter tilbage af landingsbanen og ligger halvt inde på startbanen hvilende på højre vinge. Passagererne og besætningen flygter ud af flyet i højre side, mens flammerne slikker op ad flyets venstre side. Bag flyet ligger over en strækning på 400 meter vragdele. Flyet udbrænder næsten totalt - kun halefinnen er tilbage.

CitatJeg så hele starten, og alting forløb normalt, indtil flyet pludselig - af en eller anden grund, som vi i dette øjeblik ikke kender - begyndte af gå ned igen, og lidt efter kom flammehavet. Det var grufulde øjeblikke, og helt ufatteligt kom alle ud af flyet.
Viktor Barmer, rejsechefleder Stjernerejser, i Berlingske Tidende den 11. februar 1965.

Alle de 91 ombordværende, hvoraf 30 er danskere, overlever. Seks passagerer må dog have forskellige former behandlinger.

Branden i Teheran

Det skal vise sig ikke at være den sidste gang et dansk fly udbrænder. Læs mere om branden i Teheran >>

Wikipedia om SAS

Læs mere om det danske/skandinaviske luftfartsselskab i Wikipedias artikel om SAS >>