SAS' første alvorlige flyulykke efter Anden Verdenskrig

Et SAS-fly på vej til Zürich skal mellemlande i Frankfurt, men kort før indflyvningen til Frankfurt sker der en ulyykke.

Sted: Frankfurt Lufthavn, Vesttyskland
Dato: 12. februar 1948
Tidspunkt: Kl. ??:??
Fly: Douglas C-53-DO (DC-3)
Flynavn: Sejr Viking
Registreringsnummer: OY-DCI
Produktionsår: 1942
Selskab: DDL (SAS)

SAS-flyet til Zürich i Schweiz er lettet fra Kastrup kl. 9.25 og skal mellemlande i Frankfurt International Airport for at tanke op. Tyve minutter inden mellemlandingen kontakter pilot Jørgen Malmose det amerikanske kontroltårn for at få landingsinstrukser. Kort efter advarer piloten passagererne om, at flyet er i problemer og siger, at de skal spænde deres sikkerhedbælte.

CitatPiloten havde advaret os, og jeg fik tid til at fæstne mit sikkerhedsbælte. Men det var for sent. Jeg mærkede et frygteligt stød, og så var den ene side af maskinen faldet ud.
Øjenvidne Steen Christensen i Politiken den 13. februar 1948.

Flyet er 60 kilometer fra Frankfurt og har så store problemer, at piloten bliver nødt til at forsøge en nødlanding, men bjergterrænet er umuligt at lande i. Flyet rammer en 400 meter høj bjergskråning på Vogelberg nær Ulrichstein og pløjer sig 40 meter gennem en granskov. Flyet rammer bjerget kun 10 meter fra toppen, havde Jørgen Malmose fløjet lidt højere kunne ulykken måske være undgået.

Ulykken er SAS' første alvorlige efter Anden Verdenskrig, de 11 passagerer og besætningsmedlemmer, der sidder forrest i flyet omkommer. De 10 passagerer, der sidder bagerst i flyet, får kæmpet sig ud og overlever.

Flykatastrofen i Ankara

Tolv år senere får et andet SAS-fly problemer og rammer et højdedrag. Læs mere om flykatastrofen i Ankara >>

Wikipedia om SAS

Læs mere om det danske/skandinaviske luftfartsselskab i Wikipedias artikel om SAS >>