Sovjetisk flyulykke i Københavns Havn

Et sovjetisk fly flyver alt for lavt over København under indflyvningen til Københavns Lufthavn. I den tætte tåge er piloten gået ned under den tilladte højde.

Sted: Københavns Lufthavn, Kastrup
Dato: 15. august 1957
Tidspunkt: Kl. 6:21
Fly: Ilyushin 14P
Registreringsnummer: CCCP-L1874
Produktionsår: 1956
Selskab: Aeroflot

Et sovjetisk Ilyushin fra Aeroflot er via en mellemlanding i Riga på vej fra Moskva til Københavns Lufthavn. Det er tidlig morgen, tågen ligger tæt over København, og det blæser. Der er en sigtbarhed på bare 1700 meter, men skyhøjden er tilfredsstillende. I kontroltårnet i Kastrup sidder en flyledertolk og taler med den sovjetiske pilot. Piloten beretter ikke om noget usædvanligt. Han er fløjet over lufthavnen og har fået besked på at gennemføre landingen med et vendepunkt ved Bellafyret, som ligger ved Damhussøen/Brønshøj. Flyet kontakter kontrotårnet, da han er ved Bellafyret. Her holder piloten en flyvehøjde på 300 meter.

Maskinen flyver ind over den vestlige del af København med Frederiksberg, Carlsberg og Vesterbro med 200-300 km i timen. Piloten flyver alt for lavt. Normalt flyver maskinerne på denne rute til Kastrup i en højde af ca. 350 meter over H.C. Ørstedværket, men det sovjetiske fly har kun en højde på 80 meter. Han skal holde en sikkerhedshøjde på mindst på 300 meter.

CitatLige idet jeg vendte mig, så jeg flyet komme ude af kontrol som en vingeskudt kæmpefugl. Jeg tror, at maskinen kun var 3-4 meter fra mig, da jeg dukkede ned, og den styrtede i vandet lige ud for.
Belysningsarbejder Carl Henry Bach i Politiken den 16. august 1957.

Flyet rammer den nye og højeste af Ørstedværkets fem skorstene, som er fuldstændig indhyldet i tåge. Den højre vinge bliver flået af, da flyet rammer skorstenen 78 meter oppe. Skorstenens 7 mm tykke metalplader bliver trykket ind, en mandskabstrappe bliver revet løs, forvredne metalstykker bliver spredt over alt, og en benzintank bliver revet af flyet og falder ned på et tag. Hele området stinker af benzin. Flyet fortsætter 500 meter og styrter ned i Tømmergraven i Københavns Havn omkring Enghave Brygge.

Hvorfor piloten er gået så langt ned vides ikke, men meget tyder dog på, at han prøver at finde et hul i skydækket for at lave en visuel landing, hvor han lander efter jordobservation i stedet for at flyve efter instrumenterne.

Der er ingen danskere med flyet, der har 23 passagere og 5 besætningsmedlemmer om bord. Alle omkommer.

Militær flyulykke i Sydhavnen

Fire mænd fra militæret på orlov får problemer i den tætte tåge over Sydhavnen. Læs mere om den militære flyulykke i Sydhavnen >>

Aviation Safety Network

Ulykken med det sovjetiske rutefly er nævnt i Aviation Safety Networks database >>