Den værste flykatastrofe i Danmark

Et fly med feststemte medarbejdere fra det norske rederi Wilhelmsen Line er på vej fra Fornebu-lufthavnen i Oslo til Hamborg. Pludselig forsvinder flyet fra radaren.

Sted: Skagerrak, 15 km nord for Hirtshals
Dato: 8. september 1989
Tidspunkt: Kl. 16:38
Fly: Convair CV-340/580 Metropolitan
Registreringsnummer: LN-PAA
Produktionsår: 1953
Selskab: Partnair A/S

Den 40-årige dansker Stig R. Frederiksen skal sammen med 49 af sine kolleger fra det norske rederi Wilhelmsen Line se rederiets seneste skib Topaz, et ombygget polsk fragtskib, blive døbt i Hamborg. Wilhelmsen Line har lejet et fly hos Partnair til at flyve dem fra Oslo til Hamburg-Fuhlsbüttel Airport. Der er trukket lod om, hvem der skal med til Vesttyskland, og hvem der skal blive hjemme. Om bord er en del af firmaets chefer og deres hustruer, hovedparten er dog medarbejdere i rederiet. De resterende medarbejdere er hjemme i Norge, hvor de er taget i teatret.

Stemningen er høj blandt passagererne på den 49-årige kaptajn Knut Tveitens Convair 440 Metropolitan. De kender intet til det drama, der har været inden afgang. Det 24 meter lange fly skulle være lettet kl. 15:00 fra Fornebu-lufthavnen, men afgangen blev forsinket næsten en time på grund af, at luftfartsmyndighederne og cateringfirmaet havde suspenderet Partnairs kredit. Partnair er i store økonomiske problemer. Flyet kommer dog i luften og skal efter planen lande i Hamborg kl. 17:45. Flyet er nu i 22.000 fods (7 km) højde over Tannis Bugt ca. 15 km nord for Hirtshals og 17 sømil vest for Skagen.

Flyet overgår planmæssigt fra det norske til det danske kontrolcenter i København, som bekræfter overfor flyet, at der er radarkontakt. Det er sidste gang, nogen har radiokontakt med flyet. Flyet passerer et fragtfly et par minutter senere, der flyver modsat. Alt ser ud til at forløbe normalt. Regnskyer bevæger sig øst-sydøst, men der er fin sigtbarhed mellem skyerne.

Pludselig kan personalet i København se, at flyet drejer hårdt til højre. Radiokontrollen prøver at kontakte flyet, men får intet svar. Kl. 16:42 prøver lufttrafikkontrollen i Danmark og Norge at finde flyet, men det lykkes ikke. Lidt over et kvarter senere får myndighederne besked om det forsvundne fly.

Mindre end et år tidligere havde verden været vidner til et attentat på et Pan Am-fly over Lockerbie i Skotland og på grund af en NATO-øvelse i området, kommer der hurtigt konspirationsteorier. Hvorfor fik politiet først besked kl 18:24? Var det et varmesøgende missil fra et af NATO-skibene, som ved en fejl var blevet affyret? Hvorfor lå det tyske skib (Werra) med de omkomne over en time, inden det kom til kaj? Ekstra Bladet skriver næste dag på forsiden ”55 bombet i døden”.

Flere orlovsfartøjer fra Danmark, Vesttyskland og Norge, som deltager i NATO-øvelsen, bliver sammen med redningsbådene fra Skagen og Hirtshals samt en større fiskerflåde og enkelte handelsskibe sendt til det formodede nedstyrtningssted. Andre mindre skibe kommer også til. I alt når 32 skibe frem.

Det er det tyske krigsskib Deutschland, der først opdager flystyrtet. Redningshelikopteren fra Aalborg er allerede sendt ud. Helikopteren var fremme 5 minutter efter det tyske skib har slået alarm.

Det står hurtigt klart, at her er tale om en alvorlig ulykke. Kl. 19:30 kommer budskabet fra redningsmandskabet på havet. De finder 10 af de 55 ombordværende, men ingen overlevende. Nogle timer senere har man fundet 31 omkomne samt større vragdele og en del bagage. 21 mænd og 10 kvinder bliver fundet med det samme. Yderligere 19 bliver fundet senere. Fem bliver aldrig fundet.

quoteDet var ikke noget at tage fejl af, da vi kom frem. En kæmpemæssige olieplet og vragstumper overalt var tydelige tegn på en flyulykke. Flysæder, forvredet letmetal og masser af tøj flød rundt mellem de omkomne, der endnu ikke var bjærgede, da vi nåede frem til stedet.
Finn Riis, Aalborg, og Tonny Hesselbjerg, Skrydstrup, helikopterpiloter til Ekstra Bladet den 9. september 1989.

Havarieksperter slår dog fast, at der ikke er noget, der tyder på en bombe eller eksplosion. Der bliver under den foreløbige havariundersøgelse ikke fundet brændmærker på vragdele eller lig. Flyets næseparti er det eneste, der bliver fundet intakt. Resterne af flyet ligger på 20 dybt vand, men på en skrænt, der skråner ned til 90 meter.

Årsagen til styrtet skal findes i flyets hale. Der var tidligere blevet erstattet nogle søm og andre dele, som ikke opfyldte værdierne for hårdhed og styrke. Det medførte svingninger og bevirkede at dele i halen brød sammen. Flyet styrtede og blev knust mod havets overflade.

Det er til dato den værste flykatastrofe i Danmark og danske farvande og på daværende tidspunkt var det den værste flykatastrofe i Norges historie. 50 passagerer og 5 besætningsmedlemmer (to piloter), 3 briter og 1 dansker omkommer.

Partnair går fallit kort efter.

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien sker, da et Cessna-fly i tæt tåge kører ind foran et SAS-fly. Læs mere om den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien >>

Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn

Et Malev-fly er på vej fra Fornebu-lufthavnen i Oslo til København. Kort før landing forsvinder flyet i en regnsky. Læs mere om den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn >>

Havarirapporten

Luftfartsdirektoratet har lavet en flyvehavarirapport om katastrofen i Skagerak >>

Aviation Safety Network

Katastrofen er også beskrevet på Aviation Safety Network >>