Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien sker i Italien, da et lille Cessna-fly i tæt tåge kører ind foran et SAS-fly i Milano Linate-lufthavnen.

Sted: Milano Linate, Italien
Dato: 8. oktober 2001
Tidspunkt: Kl. 8:10 (lokal tid)
Fly: Boeing MD-87
Flynavn: Lage Viking
Flynummer: SK 686
Registreringsnummer: SE-DMA
Produktionsår: 1991
Selskab: SAS

De to lufthavnene i Milano, Malpensa og Linate, har ofte problemer med tågen. Tågen er også tyk denne dag, sigtbarheden er 50-100 m. Piloten i SAS-flyet er tvunget til at stole på Linate-lufthavnens jordradar, som holder øje med trafikken på landjorden, men den er ude af drift. Det ved besætningen om bord SAS Lage Viking ikke. Da flyet er ved at lette, løfter næsen og skyder 270 km/t, kommer et tysk-indregistreret Cessna-fly pludselig skråt imod det fra venstre.

SAS-piloterne når kun i et splitsekund at se sportsflyet med fire om bord og forsøger at flyve over det. De kan dog ikke undgå at ramme det lille Cessna Citation II i højre side. Piloterne ville sandsynligvis have set det lille Cessna-fly tidligere, hvis sigtbarheden havde været bedre. Det lille firepersoners sportsfly bliver flået i tre stykker og bliver spredt over ud over et området på 10-15 meter.

Citat Area Control Center: Ja?
Kontroltårn: Hør, har I hørt fra skandinaven?
ACC: Hvilken skandinav?
Kontroltårn: 686 taking off.
ACC: 686 taking off. Jeg kan ikke se ham.
Kontroltårn: Det kan vi heller ikke, han forsvandt, og han svarer ikke mere.
ACC: Er det sandt?
Kontroltårn: Ja.
ACC: Ok.
Kontroltårn: Nej, Milano har ham ikke - heller ikke på radaren.
ACC: Hmmm... [taler med en anden i lokalet]
Kontroltårn: Vi vender tilbage.
Radiokontakt mellem områdets Area Control Center og kontroltårnet 2 minutter efter sammenstødet. Fra havarirapporten.

Ved kollisionen taber SAS Boeing-flyet højre landingshjul og højre motor. Piloten kæmper for at holde det skadede fly i luften, men kan kun holde det yderligere i 12 sekunder, hvor det når en højde på 10,6 meter. Piloten får bremset flyet lidt med den venstre motor og kæmper for at undgå at ramme en passagerterminal, men kan dog ikke undgå at flyet kurer sidelæns ind i en bagagebygning 460 meter borte, hvor fire personer er på arbejde. SAS-flyet brækker over i tre dele, og da det ramme to søjler i bagagebygningen, som braser sammen og falder ned over flyet.

Ifølge DR tyder meget på, at Cessnaen ender med at kollidere med SAS-flyet, fordi flyfabrikken og dens italienske agent er så opsatte på at sælge Cessna-flyet, at det sætter hensynet til flysikkerheden over styr. Privatflyet er på vej til en præsentationstur i Paris med en potentiel kunde, da den kolliderer med SAS-flyet. Cessnaen er tidligere på dagen kommet fra Køln. Cessna-flyet lander i Milano selv om tågen så tyk, at det slet ikke bør lande. Der er simpelthen for dårlig sigtbarhed til, at et fly af den type må lande.

CitatHør, vi er her på Alpha 15, for et par minutter siden hørte vi bag os tre brag efter hinanden... og... vores ramp-agent fortæller, at hun bag os for enden af startbanen har set en ildsøjle fra et eller andet...noget...
Pilot ved gate A15. Fra havarirapporten.

Kort før Cessnaen tager af sted på den skævnesvangre tur fra Milano til Paris, hører flere vidner i Linate-lufthavnen et skænderi mellem Cessna-sælgerne og Cessna-agenten. Sælgerne vil have turen til Paris udsat til tågen letter. Men agenten Marissa Maretti insisterer og fortæller, at den potentielle køber har flere aftaler i Paris, han ikke kan udsætte. Så agenten giver flyet besked på at tage af sted. Køreturen ender galt, fordi de to tyske piloter kører forkert. Agenten Marissa Maretti gennemfører sit næste salgsmøde fire timer efter ulykken, som altså koster alle om bord i både SAS-flyet og Cessnaen livet.

Båndudskriften af piloternes samtale med kontroltårnet viser, at piloterne godt er klar over, at de er faret vild. Proceduren er, at piloten skal stoppe, men det sker ikke. Resultatet er fatalt.

Alle 110 passagerer og besætningsmedlemmer på SAS-flyet, de fire passagerer og besætningsmedlemmer på Cessna-flyet samt de fire arbejdere i bagagebygningen omkommer i ikke bare i SAS' værste ulykke, men i den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien. Flere ansatte i Milano Linate-lufthavnen får fængselsdomme som følge af deres rolle i ulykken.

Den værste flykatastrofe i De Forenede Arabiske Emiraters historie

Et Sterling Airways-fly er på vej fra Colombo på Sri Lanka til København, men på vej til en mellemlanding i Dubai rammer flyet et bjerg. Læs mere om den værste flykatastrofe i De Forenede Arabiske Emiraters historie >>

Branden i Rom

Det er ikke første gang et SAS-fly bliver totalskadet i Italien. Tredive år tidligere udbrænder et SAS-fly i Rom, men følgerne er langt mindre alvorlige. Læs mere om branden i Rom >>

Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak

Et fly på vej fra Oslo til Hamborg styrter ned i Skagerrak 15 km fra Hirtshals. Læs mere om den værste flykatastrofe i Danmark >>

Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn

Et Malev-fly er på vej fra Fornebu-lufthavnen i Oslo til København. Kort før landing forsvinder flyet i en regnsky. Læs mere om den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn >>

Havarirapporten

Den italienske stat har lavet havarirapport om katastrofen i Milano Linate. Læs havarirapporten (på engelsk) >>

Wikipedia om katastrofen

Flykatastrofen i Milano er også beskrevet i Wikipedia >>