Et frygteligt uvejr og gamle flyveplaner betyder, at en pilot går under den foreskrevne minimumshøjde med et Sterling Airways-fly og
rammer en bjergtop på den arabiske halvø.
- Dubai (Kalba), De Forenede Arabiske Emirater
- 14. marts 1972
- Kl. 18:04 (UTC)
- Sud Aviation SE-210 Caravelle 10B3
- 296
- OY-STL
- Produktionsår: 1970
- Sterling Airways
Et fly af typen Caravelle fra Sterling Airways er på vej hjem fra Colombo på Sri Lanka (dengang Ceylon) med feriegæster fra Tjæreborg Rejser. Flyet har mellemlandet i Bombay (nu Mumbai, Indien) og er på vej til Dubai i De Forenede Arabiske Emirater for at tanke op på rejsen mod Kastrup Lufthavn. Flyet skal senere tanke op og skifte besætning i Ankara (Tyrkiet).
Flyet er på den normale indflyvningsrute til Dubai for fly, der kommer fra øst. Det er et frygtligt regnvejr og kraftige vinde. De 106 passagerer får besked på at spænde sikkerhedsbælterne. Kaptajn Ole Jørgensen meddeler kontroltårnet i Dubai, at han lander om fire minutter.
Der er normalt 7-8 minutter til lufthavnen fra flyets position.
Kaptajn Ole Jørgensen og styrmand Jørgen Petersen tror fejlagtigt, de er tættere på Dubai, end de rent faktisk er. De kan se byerne Fujayrah, Ghurayfah og Kalba og mener, at det er Dubai. De tror, at flyet er over land, men flyet befinder sig over havet kort før en bjergkæde. Flyvehøjden er normalt mellem 4.000-5.000 meter, men Ole Jørgensen holder en flyvehøjde på ca. 900 meter.
Kaptajn Ole Jørgensen skulle slet ikke have fløjet denne tur. Han er kaldt ind som erstatning. Han har kun fløjet denne tur en gang tidligere. Det er over et år siden, og dengang var det som andenpilot.
Katastrofen sker, da flyets venstre vinge rammer Rasal Khaima Bjerget 600 meter oppe tæt på landsbyen Hayl. 265 meter senere rammer flyet en anden bjergkant og bliver knust. Vragdelene falder 300 meter ned og bliver spredt over et kæmpe område. Bjerget ligger på Musandam-halvøen, som er på Den Arabiske Halvøs nordøstlige spids 50 km øst for Dubai og 20 km fra Kalba.
Vejret gør en redningsaktion samme aften umulig. Det er det værste uvejr i 15 år med kraftig regn og storm. Nogle øjenvidner ser styrtet og prøver i en Land Rover at nå frem til ulykkesstedet, men bilen hænger fast i mudret, og de må opgive. Tidligt næste morgen sender myndighederne 20 fly og helikoptere ud for at lede efter Caravellen. En helikopterpilot finder flyet og melder flyulykken. Den tunge regn og det faktum, at området er et af de mest utilgængelige på hele halvøen, gør det kun muligt for helikopterne at lande.
Redningsmandskabet kan konstatere, at alle ombordværende er blevet dræbt. Alle 106 passagerer, heraf 68 danske, og 6 besætningsmedlemmer omkommer i, hvad der er den værste flykatastrofe i De Forenede Arabiske Emiraters luftfartshistorie på daværende tidspunkt.
Flystyrtet er lidt af en gåde. Lufthavnen er drevet af Det Britiske Luftvåben (R.A.F) og er derfor veludstyret, den er heller ikke kendt for at være en lufthavn, hvor det er svært at lande. En undersøgelse af flykatastrofen lavet af De Forenede Arabiske Emirater viser, at pilot Ole Jørgensen er gået ned under det foreskrevne minimumshøjde. Det skyldes sandsynligvis urigtige oplysninger på uddaterede flyplaner og/eller en fejl på eller fejllæsning af radaren.
Læs mere
Der er lavet en Facebookgruppe for efterladte og pårørende til de omkomne
DR har lavet en udsendelse om flystyrtet. Danske Katastrofer: Flystyrtet i Dubai
Luftfartsdirektoratet har lavet en havarirapport om katastrofen i Dubai
Læs om flere flykatastrofer
SAS’ første større alvorlige ulykke siden Anden Verdenskrig sker også under indflyvningen i bjergrigt terræn. Denne gang nær Frankfurt
To år senere får et andet Sterling-fly problemer i Mellemøsten. Flyet begynder at brænde under take off. Myndighederne frygter terror
Det er faktisk anden gang, at et dansk fly rammer et bjerg i Mellemøsten. Første gang skete 12 år tidligere nær Ankara også under indflyvning