Et fly fra det ungarske luftfartskab Malev er på vej fra Oslo til Kastrup Lufthavn, København. Kort før landing forsvinder det ind i en regnsky.

Det ungarske Malev-fly er på vej fra Fornebu-lufthavnen i Oslo til København. Flyet skulle have mellemlandet i København kl. 19:05, men er lidt forsinket. Flyet skal også mellemlande i Østberlin på vej til sin endelig destination i Budapest. Flyet har plads til 85 passagerer, men der er kun 34 om bord og ingen danskere. Om bord er hele ti besætningsmedlemmer og repræsentanter for Malev. De fleste er på vej hjem efter et vagtskifte. Der er derfor kun 24 passagerer om bord og 22 skal af i Østberlin, mens kun to skal videre til Budapest.

Selv om der er regnbyger, er sigtbarheden god. Den er otte kilometer. Der har da heller ikke været problemer med landinger i Kastrup Lufthavn tidligere på dagen. Malev-maskinen er 800 meter oppe og 12 kilometer fra kysten, da den flyver ind i en regnbyge. Flyet vil komme ud af regnbygen ca. 8 kilometer fra kysten. Fra skyen til kysten er der kun 2 minutters flyvning. Flyet har sænket landingshjulene, og passagererne har fået besked på at spænde deres sikkerhedsbælter. Men flyet kommer ikke ud af regnskyen.

Så hørte jeg et brag. Maskinen rystede voldsomt, og jeg opdagede, at vand trængte ind i kabinen.
Gerta Meissner, passager
I Politiken den 30. august 1971

Piloten tror, at flyet ligger meget højere, end det egentligt gør. Det skyldes, at 2. piloten i Fornebu-lufthavnen har fået oplyst barometerstanden i Kastrup, men har indstillet instrumenterne forkert. Piloten styrer direkte mod havoverfladen. 

Passagerne mærker et styrtdyk, men slår det hen, de regner med, at det er almindelig procedure. Det er det dog ikke, passagererne er midt i en flyulykke. Piloten når at udsende et mayday, inden flyet rammer havoverfladen ca. 600 meter nordøst for Saltholms nordspids. Flyet slår smut til havoverfladen og bliver delt i to. Cockpittet lander et stykke fra det øvrige fly, og højre vinge bliver klippet af. Flyet synker på ca. 3 meters vand.

Flyvebådene, som sejler mellem København og Malmö, samler tre overlevende op af Øresund. 31 af de ombordværende omkommer i katastrofen, kun de tre passagerer overlever i den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn, København.

Læs om flere flykatastrofer

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien sker under take off i Milano Linate-lufthavnen, da et SAS-fly rammer et privat Cessna-fly

Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra rederiet Wilhelmsen Line på vej fra Oslo til Hamborg styrter i havet

Den svenske kronprins Gustav Adolf omkommer under take off i Kastrup Lufthavn 24 år tidligere om bord på KLM-flyet, The Flying Dutchman

Skriv et svar