Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn

Et fly fra det ungarske luftfartskab Malev er på vej fra Oslo til Københavns Lufthavn. Kort før landing forsvinder det ind i en regnsky.

Sted: Københavns Lufthavn, Kastrup
Dato: 28. august 1971
Tidspunkt: Kl.: 19.55
Fly: Ilyushin 18V
Registreringsnummer: HA-MOC
Produktionsår: 1961
Selskab: Malev Hungarian Airlines

Et Malev-fly er på vej fra Fornebu-lufthavnen i Oslo til København. Flyet skulle have mellemlandet i København kl. 19:05, men er lidt forsinket. Flyet skal også mellemlande i Østberlin på vej til sin endelig destination i Budapest. Flyet har plads til 85 passagerer, men der er kun 34 om bord og ingen danskere. Om bord er hele ti besætningsmedlemmer og repræsentanter for Malev. De fleste er på vej hjem efter et vagtskifte. Så der er egentlig kun 24 passagerer om bord og 22 skal af i Østberlin, mens kun to skal videre til Budapest.

Selv om der er regnbyger, er sigtbarheden god, den er otte kilometer. Der har da heller ikke været problemer med landinger i Københavns Lufthavn tidligere på dagen. Malev-maskinen er 800 meter oppe og 12 kilometer fra kysten, da det flyver ind i en regnbyge. Flyet vil komme ud af regnbygen ca. 8 kilometer fra kysten. Fra skyen til kysten er der kun 2 minutters flyvning. Flyet har sænket landingshjulet, og passagererne har fået besked på at spænde deres sikkerhedsbælter. Men flyet kommer ikke ud af regnskyen.

quoteSå hørte jeg et brag. Maskinen rystede voldsomt, og jeg opdagede, at vand trængte ind i kabinen
Gerta Meissner, passager, i Politiken den 30. august 1971.

Piloten tror, at flyet ligger meget højere, end det egentligt gør. Det skyldes, at 2. piloten i Fornebu-lufthavnen har fået oplyst barometerstanden i Kastrup, men har indstillet instrumenterne forkert. Piloten styrer direkte mod havoverfladen. Passagerne mærker et styrtdyk, men slår det hen, de regner med, at det er almindelig procedure. Det er det dog ikke. Piloten når at udsende et Mayday, inden flyet rammer havoverfladen ca. 600 meter nordøst for Saltholms nordspids. Flyet slår smut til havoverfladen og bliver delt i to. Cockpittet lander et stykke fra det øvrige fly, og højre vinge bliver klippet af. Flyet synker på ca. 3 meters vand.

Flyvebådene, som sejler mellem København og Malmö, samler tre overlevende op af Øresund. 31 af de ombordværende omkommer i katastrofen, kun de tre passagerer overlever i den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn, København.

Landsholdsspillere omkommer i Øresund

Et Zonen Redningskorps-fly skal flyve 8 fodboldlandsholdsspillerne til en træningskamp. Kort efter start får flyet problemer i det dårlige vejr og otte landsholdsspillere omkommer >>

Torulf Viking styrter i havet

Et SAS-fly er på vej til Københavns Lufthavn fra Paris, men der opstår problemer kort før landing og Torulf Viking styrter i havet >>

Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak

Et fly på vej fra Oslo til Hamborg styrter ned i Skagerrak 15 km fra Hirtshals. Læs mere om den værste flykatastrofe i Danmark >>

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien sker, da et Cessna-fly i tæt tåge kører ind foran et SAS-fly. Læs mere om den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien >>

Aviation Safety Network

Den første alvorlige flykatastrofe på dansk grund efter Anden Verdenskrig er kort nævnt i Aviation Safety Networks database >>