ET SAS-flyet kører under landingen i John F. Kennedy International Airport for langt og ender i vandet.
- JFK International Airport, New York (USA)
- 28. februar 1984
- Kl. 16:16 (lokal tid)
- McDonnell Douglas DC-10-30
- Haakon Viking
- LN-RKB
- Produktionsår: 1975/6
- SAS
Pilot Hans Marner er lettet med Haakon Viking fra Stockholm tidligere på dagen og er mellemlandet i Gardamoen i Oslo. Da han sammen med besætningen gør klar til landing i New York, har han for meget fart på. Flyet skyder 370 km i timen. Hans Marner og styrmanden kontrollerer og tilpasser ikke hastigheden på den sidste del af landingen, som proceduren foreskriver. I stedet for at afbryde landingen, vælger de at fortsætte og stoler på autospeederens kontrolsystem, som har vist sig ikke helt pålideligt på det seneste.
Flyet kommer for langt ind over den 3 kilometer lange og lidt regnvåd landingsbane i Kennedy Airport i New York og begynder at skride. Piloten styrer til højre side af landingsbanen for at undgå landingslysene. Flyet smadrer nogle telefonpæle, fortsætter ud gennem metalhegnet for ende af landingsbane, deler en mole i to og kører 10 meter ud i det tre meter dybe vand. Besætningen og passagererne må en tur i vandet, inden de forfrosne er i sikkerhed på landjorden.
Ingen af de 163 passagerer eller 14 besætningsmedlemmer omkommer. Otte passagerer må en tur på hospitalet, og flyet bliver repareret.
Læs mere
National Transportation Safety Board har lavet en rapport om ulykken
Flypodden har en mindre omtale af ulykken på Facebook (norsk)
Flyulykken med Haakon Viking er også omtalt på Wikipedia
Læs om flere flykatastrofer
16 år tidligere er et SAS-fly i dårligt vejr i store problemer under indflyvningen til Los Angeles International Airport, og hvor resultatet er langt værre
Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn sker, da et ungarsk Malev-fly under indflyvningen forsvinder i en regnsky og styrter i Øresund
Atlantic Airways-fly er på vej fra Stavanger til Molde, men under en mellemlanding i Stord Lufthavn går det galt, og flyet ryger nedad en skrænt