Et fly fra Zone-Redningskorps er chartret af DBU til at flyve 8 fodboldlandsholdsspillere til en træningskamp i Herning. Kort efter starten fra Kastrup Lufthavn får flyet problemer i det dårlige vejr.
- Københavns Lufthavn, Kastrup
- 16. juli 1960
- Kl. 15:38 (lokal tid)
- de Havilland D.H. 89A. Dragon Rapid
- OY-DZY
- Produktionsår: 1946
- Zone-Redningskorpset
Et de Havilland-fly fra Zone-Redningskorps skal transportere nogle herrelandsholdsspillere til en træningskamp i Herning mellem spillere fra OL-truppen mod et kombineret ungdoms- og B-landshold. Kampen er en træningskamp forud for OL i Rom, Italien.
Vejret er ikke godt i København. Det regner, blæser og skyerne hænger lavt. Fly kommer dog fint i luften. Men kort efter lift off bliver flyet fanget i en voldsom regnbyge og får kraftig sidevind. Pilot Stig Vindeløv er i store problemer. Flyet er nemlig ikke godkendt til regnvejrsflyvning, det har ikke engang en vinduesvisker.
Flyet er kun godkendt til godtvejrs-flyvning, og det bliver katastrofalt. Pilot Stig Vindeløv kan intet se og går derfor over til instrumentflyvning. Flyet er hverken udstyret med radiokompas eller andre moderne navigationsmidler, og derfor kan han kun navigere efter den såkaldte ‘kunstige horisont’, som er et instrument, der erstatter udsigten til jorden.
Problemet er, at det først virker, når flyet er kommet op i fulde omdrejninger. Derfor er det ikke til nogen hjælp lige efter starten, da flyet hænger i lav højde over Øresund. Stig Vindeløv kæmper desperat for at redde situationen. Han mærker ikke flyet krænger til højre, og da han ikke har nogen horisont at navigere efter, er han prisgivet. Flyet går i spin, slår en kolbøtte og styrter mod havoverfladen. Det sker kun omkring 40-50 meter fra land og fra i cirka 100 meters højde.
Da flyet rammer havoverfladen bliver det krøllet sammen og splittet i tre dele, mens regnen stadig pisker ned. Fodboldstøver, trøjer og vragdele driver på havoverfladen. To fiskere fra Kastrup når frem til flyet – kort efter følger redningsfolkene. Pilot Stig Vindeløv når at sige: “Jeg forstår ikke, hvordan det kunne ske,” inden han besvimer.
Alle passagerer omkommer.
Herrefodboldlandsholdet og dansk idræt mister nedenstående spillere ved katastrofen.
Søren Andersen, angriber (Frem), 23 år
Ib Eskildsen, back (Frem), 19 år
Per Funch Jensen, målmand (KB), 21 år
Erik Pondal Jensen, halfback (AB), 29 år
Arne Karlsen, centerhalf (KB), 20 år
Kurt Krahmer, ving (KB), 21 år
Børge Bastholm Larsen, back (Køge), 29 år
Erling Spalk, centerhalf (Ikast FS), 19 år
Flere af spillere er allerede udtaget til De Olympiske Lege i Rom, og andre er udset til at være fremtidens spillere på det danske herrelandshold.
Kun piloten overlever. Han får amputeret et ben.
DBU havde bestilt tre fly, men det ene er i stykker. Det andet fly når slet ikke at lette på grund af ulykken og vender i stedet om og kører tilbage til terminalen. I det fly sidder Erik Dyreborg (Næstved), Hans Andersen (Køge) samt Bent Jørgensen og Bjarne Eklund (begge B93). Til erstatning for det tredje fly, der er til reparation, sender DBU en taxa, som fem ledere bliver proppet ind i.
Træningskampen bliver naturligvis aflyst. Danmark vinder i øvrigt sølv ved De Olympisk Lege i Rom i 1960. Det er en legendarisk præstation, hvorfor holdet siden er blevet kaldt Sølvholdet.
Læs mere
Idrætshistorie.dk har en længere artikel om katastrofen med herrelandsholdet
Mediano har også en artikel om de otte spillere, der omkom på vej til kamp
På Wikipedia kan du også se, hvad der skete efter flykatastrofen med landsholdet
Læs om flere flykatastrofer
Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn sker, da et ungarsk Malev-fly forsvinder i en regnsky under indflyvningen og styrter i Øresund
Den svenske kronprins Gustav Adolf omkom også under take off i Kastrup Lufthavn 16 år tidligere om bord på KLM-flyet, The Flying Dutchman
Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra rederiet Wilhelmsen Line på vej fra Oslo til Hamborg forsvinder