Det svenske firma Atlas Copco lejer en Corvette med besætning hos Sterling Airways. Kort før landingen i Nice får piloten problemer med flyet og kan ikke lande.
- Nice-Cotê D'Azur, Frankrig
- 3. september 1979
- Kl. 18:20 (lokal tid)
- SN 601 Corvette
- OY-SBS
- Produktionsår: 1975
- Sterling Airways
De to danske besætningsmedlemmer begynder dagens rejse kl. 5:45 i Københavns Lufthavn. Flyet sætter kurs mod Bromma-lufthavnen i Stockholm, hvor det skal samle underdirektøren og to andre svenske erhversfolk fra trykluftkoncernen Atlas Copco op.
Turen går herefter til Coventry Lufthavn, hvor piloterne Henrik Finn Henriksen og Henning Vitoft holder det obligatoriske crew-rest. I Coventry samler flyet fem engelsk forretningsfolk op, og kl. 15.30. genoptager flyet sin rejse. De to piloter beregner, at de har to timers flyvning foran sig, inden de lander i Nice.
Få kilometer før Nice går den ene motor i brand. Pilot Henrik Finn Henriksen beder om lov til at lande omgående og få landingsbanen ryddet. Han får tilladelsen med det samme. Flyet flyver ind over lufthavnen, men lander ikke. “Jeg kan ikke få den ned,” siger Henrik Finn Henriksen til kontroltårnet.
Henrik Finn Henriksen får ikke flyet ned første gang. Anden gang mislykkes det også og 400 meter fra landingsbanen og ca. 1 km fra Saint Laurent du Mar rammer flyet havoverfladen, hvorved det eksploderer. Resterne af flyet forsvinder ned på 110 meters dybde. De otte passagerer og 2 besætningsmedlemmer omkommer.
Læs om flere flykatastrofer
Et SAS-fly har også måtte nødlande på maven efter starten. Det sker på Tenerife. Til alles held overlevede alle passagerer, der er på vej hjem fra ferie
Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra rederiet Wilhelmsen Line på vej fra Oslo til Hamborg styrter i havet
SAS-flyet Torulf Viking er på vej til Københavns Lufthavn fra Paris, men der opstår problemer kort før landing, og flyets hjul bliver fanget af havoverfladen