Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien sker, da et lille Cessna-fly i tæt tåge kører ind foran et SAS-fly i Milano Linate-lufthavnen i Italien.
- Milano Linate, Italien
- 8. oktober 2001
- Kl. 8:10 (lokal tid)
- McDonnell Douglas MD-87 (Douglas DC-9)
- Lage Viking
- SK 686
- SE-DMA
- Produktionsår: 1991
- SAS
I de to lufthavne i Milano, Malpensa og Linate, er der ofte problemer med tåge. Tågen er også tyk denne dag, sigtbarheden er 50-100 m. Flere fly har denne morgen haft brug for ekstra assistance fra kontroltårnet på grund af tågen. Piloterne er på grund af tågen tvunget til at stole på Linate-lufthavnens jordradar, som holder øje med trafikken på landjorden. Det er dog er ude af drift, hvilket besætningerne ikke ved.
SAS-flyet Lage Viking skal til København og er omkring en halv time forsinket. Flyet skal lande i København kl. 9:40. Flyet holder som nummer fire i startkøen og venter.
På samme tid skal et privatejet Cessna Citation II med fire om bord til Paris. Det får besked på at køre til startbanen ad taxibane Romeo 5 (R5) mod nord, men de to piloter, Horst Königsmann og Martin Schneider, misforstår og kører samme vej, som de er kommet tidligere på dagen. De tager i stedet Romeo 6 (R6) mod sydøst. Taxibane R6 vil føre dem direkte ud til startbanen.
SAS-flyet får tilladelse til at lette, men Cessna-flyet er faret vild, og hverken piloterne selv eller kontroltårnet ved, hvor det er. Cessna-flyet får alligevel besked på at køre frem til slutningen af taxi-banen og give besked tilbage til kontroltårnet, når det er kommet frem.
SAS-flyet skyder 270 km/t og løfter næsen og. Pludselig kommer Cessna-flyet skråt imod dem fra venstre. Luftkaptajn Anders Gustafson og styrmand Anders Hyllander når kun i et splitsekund at se sportsflyet og forsøger at flyve over det. De kan dog ikke undgå at ramme det lille fly i højre side. SAS-piloterne ville sandsynligvis have set det lille Cessna-fly tidligere, hvis sigtbarheden havde været bedre. Det lille firepersoners sportsfly bliver flået i tre stykker og bliver spredt over ud over et området på 10-15 meter.
Kontroltårn: Hør, har I hørt fra skandinaven?
ACC: Hvilken skandinav?
Kontroltårn: 686 taking off.
ACC: 686 taking off. Jeg kan ikke se ham.
Kontroltårn: Det kan vi heller ikke, han forsvandt, og han svarer ikke mere.
ACC: Er det sandt?
Kontroltårn: Ja.
ACC: Ok.
Kontroltårn: Nej, Milano har ham ikke - heller ikke på radaren.
ACC: Hmmm... [taler med en anden i lokalet]
Kontroltårn: Vi vender tilbage.
Ved kollisionen taber SAS-flyet højre landingshjul og højre motor. Piloterne kæmper for at holde det skadede fly i luften, men kan kun holde det yderligere i 12 sekunder, hvor det når en højde på omkring 10 meter. Piloterne får bremset flyet lidt med den venstre motor og kæmper for at undgå at ramme en passagerterminal, hvilket lykkes, men de kan dog ikke undgå, at flyet kurer sidelæns ind i en bagagebygning 460 meter borte, hvor fire personer er på arbejde.
SAS-flyet rammer to søjler i bagagebygningen, som braser sammen og falder ned over flyet. 10.000 liter brændstof bliver antændt. Først to timer senere kan redningsarbejderne gå ind i bygningen og lede efter overlevende, hvilket naturligvis er resultatløst.
Ifølge DR tyder meget på, at Cessna’en ender med at kollidere med SAS-flyet, fordi flyfabrikken og dens italienske agent er så opsat på at sælge et Cessna-fly, at salgsagenten sætter hensynet til flysikkerheden over styr. Privatflyet er på vej til en præsentationstur i Paris med en potentiel kunde, da den kolliderer med SAS-flyet. Cessna’en er tidligere på dagen kommet fra Køln. Cessna-flyet lander i Milano selv om tågen så tyk, at det slet ikke bør lande. Der er simpelthen for dårlig sigtbarhed til, at et fly af den type må lande.
Kort før Cessna’en tager af sted på den skævnesvangre tur fra Milano til Paris, hører flere vidner i Linate-lufthavnen et skænderi mellem Cessna-sælgerne og Cessna-agenten. Sælgerne vil have turen til Paris udsat, til tågen letter. Men agenten Marissa Maretti insisterer og fortæller, at den potentielle køber i Paris har flere aftaler, han ikke kan udsætte. Så agenten giver flyet besked på at tage af sted. Agenten Marissa Maretti gennemfører sit næste salgsmøde fire timer efter ulykken, som altså koster alle om bord i både SAS-flyet og Cessna’en livet.
Båndudskriften af piloternes samtale med kontroltårnet viser, at Cessna-piloterne godt er klar over, at de er faret vild. Proceduren er, at piloten skal stoppe, men det sker ikke. Resultatet er fatalt.
Alle 110 passagerer (heraf 56 italienere) og hele den danske besætning på SAS-flyet, de fire passagerer og besætningsmedlemmer på Cessna-flyet samt de fire arbejdere i bagagebygningen omkommer i ikke bare i SAS’ værste ulykke, men i den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien. Flere ansatte i Milano Linate-lufthavnen får fængselsdomme som følge af deres rolle i ulykken.
Læs mere
DR har et tema inkl. tv-klip om flykatastrofen på sin hjemmeside
Den italienske stat har lavet en havarirapport om katastrofen
TV2 har også en artikel med mange detaljer om flykatastrofen i Milano
Læs om flere flykatastrofer
Den værste flykatastrofe i De Forenede Arabiske Emiraters historie på daværende tidspunkter sker, da et Sterling Airways-fly styrter ned på vej til Dubai
Det er ikke første gang, et SAS-fly er ude for en ulykke i Italien. Tredive år tidligere udbrænder et fly på startbanen i Rom på grund af huller i brændstoftanken
Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra det norske rederi Wilhelmsen Line styrter i havet på vej fra Oslo til Hamborg